CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Click! Click!

ads

Friday, November 26, 2010

Stop Child Abuse

Menyahut seruan peraduan blog di Nuffnang, kuterpanggil untuk mengeluarkan Entry ini…

unicef

Hentikan penderaan kanak-kanak…

Hentikanlah…

Sebagai seorang ibu kepada dua orang anak. Pastinya aku sgt menyokong tajuk entry ini. Apalah dosa kanak2 yg didera itu sampaikan sanggup mereka2 yang tidak berhati perut itu mendera? Bagi aku hanya orang2 yang tidak siuman yang sanggup melakukan perbuatan yang tidak bermaruah itu…

Penderaan kanak-kanak bermaksud dera ataupun satu perbuatan zalim yang dilakukan kepada golongan kanak-kanak. Biasanya ditakrifkan kepada mereka yang berusia kurang daripada 18 tahun...(source from Wikipedia)

Daripada apa yang telah ku baca, lebih daripada 3 milion kes penderaan kanak2 dilaporkan berlaku setiap tahun di Amerika Syarikat. Jom kira.. 3,000,000 kes/ 518400 minit = 57 kes seminit...huh..bayangkan...itu kira kes yg dilaporkan...yg tak dilaporkan???...

Terdapat 4 kategori utama penderaan kanak2 dikelaskan iaitu, penderaan fizikal,pengabaiann penderaan seksual dan penderaan emosi.

Kes di Malaysia tak kurang seriusnya dimana menurut Jabatan Kebajikan Masyarakat, sekurang-kurangnya 1,000 kanak2 di Malaysia dilaporkan menjadi mangsa setiap tahun.Kesian budak2 tu...xdapat nak hidup senang...gumbira...kan sepatutnya pengalaman seorang kanak2 tu adalah saat2 yg menggembirakan...bahagia sbb masa tulah xde masalah nak dipk...xde hutang nak kena settlekan... ni tetiba jer jd mangsa dera.

Siapa yang bersalah agaknya? kalau masing2 nak menuding jari pun xkan selesaikan masalah...

So, Let Raise Our Hand, Be Counted and Support UNICEF to Stop Child Abuse NOWWWWWWWWWW!!!

No comments:

Post a Comment

ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Dear Visitors...Put your link please...TQ